Geveltuin

Nog voor het Lief en ik vorig jaar de sleutel in handen hadden van ons nieuwe stulpje, had ik al een geveltuintje aangevraagd bij de stad. Kwestie van je prioriteiten te kennen!

Stad Antwerpen gaf vorig jaar gratis gevelplanten weg, in het kader van het ‘Jaar van de groene gevel’. Wij kozen voor een geurige kamperfoelie, samen met de klimhortensia de populairste plant van de actie.

GeveltuinvandalenHelaas krijgt onze geveltuin het zwaar te verduren. Takjes worden afgebroken, bloemetjes afgerukt, om van het zwerfafval dat achter het hekje terechtkomt nog maar te zwijgen. Tuinieren in de stad, het blijft een uitdaging.

Het zwerfvuil krijg ik nog wel onder controle, maar wat doe ik tegen de vandaalstreken? Heb je tips of zelf ervaring hiermee, gooi het maar in de commentaren!

Wil je zelf met een geveltuin aan de slag, dan vind je hier een paar goeie tips. En deze suggesties kregen we nog mee via de vriendelijke mensen van het Ecohuis in Antwerpen:

  • ’s winters de grond van je geveltuintje bedekken met dode bladeren
  • het stukje aarde afboorden, niet per se om esthetische redenen, maar om het (regen)water niet te snel te laten weglopen
  • voldoende water geven, ook al regent het. Je eigen gevel zorgt er in veel gevallen voor dat er niet zo veel water op het plantje zelf terecht komt.
2 thoughts on “Geveltuin

  1. ik zou er een mooie fleurig kaartje aanhangen met de vriendelijke boodschap : beste voorbijganger, ik ben een kamperfoelie in wording. Als ik de kans krijg om groot te groeien, beloof ik een heerlijke geur te verspreiden in de hele straat en mag je gratis aan mij komen snuffelen. Let’s make a deal. Maar laat mijn verse knopjes met rust! (of een ander soort gekkigheid) 😉

Geef een reactie

