Een b(l)ije tuin

We krijgen, zoals elke tuin, dagelijks bezoek van hommeltjes en bijtjes. Zelf vind ik het heel ontspannend om de harde werkers in de tuin bezig te zien. Misschien is het omdat ik een Bieke ben (ik beken: Groentje is niet mijn echte naam) dat ik deze beestjes zo geweldig vind.

Gebaseerd op volledig onwetenschappelijk onderzoek presenteer ik jullie de top-3 van favoriete eetplekken van bijen en hommels in onze tuin:

campanula en bij

Bijtje in de campanula

Op nummer 1 staat met veel overtuiging onze campanula. Geen verrassing, want de vele bloemetjes zijn zeer uitnodigend voor onze gevleugelde vriendjes.

Hommel op een korenbloem

Hommel op een korenbloem

Op nummer 2 staat de korenbloem. Ook hier treffen de bijen en hommels veel keuze aan en de knalkleuren van deze plant vallen nu eenmaal enorm op (of kijken deze dieren vooral met hun neus?)

Een dikke hommel in de hortensiastruik

Een dikke hommel in de hortensiastruik

Ten slotte op nummer 3 staat onze hortensiastruik. Het lijkt alsof de hommels en bijtjes zelfs nectar kunnen halen uit de ongeopende bloemetjes, want daar vertoeven ze het meest.

Krijgen een eervolle vermelding: onze frambozenstruik en aardbeienplantjes zijn ook erg gewild, maar halen de top-3 net niet.

Wat zijn de populairste eetgelegenheden van de bijen en hommels in jullie tuin?

3 thoughts on “Een b(l)ije tuin

  1. Hier is vooral het vingerhoedskruid populair, en meestal zie (en hoor!) ik daar hommels. Voor de bijen is de campanula aantrekkelijker, en de bloemetjes van de aardbeien ook nog steeds.

  2. @Heidi: Vingerhoedskruid is super mooi! Heb ik proberen te zaaien, maar is niet gelukt. Volgende keer beter 🙂
    @De Fruitberg: merci voor de info, wist ik niet!

Geef een reactie

