Boekrecensie: Landleven in de stad

Ik geef het maar meteen toe: Landleven in de stad: praktijkboek voor de creatieve stadstuinier van Alex Mitchell is een boek dat ik graag zelf had geschreven. Prachtige foto’s, getuigenissen van stadsboeren in Berlijn, Amsterdam en New York, praktische adviezen, recepten, tips…

Landleven in de stadWie nog een beetje twijfelde over stadstuinier worden, is na het lezen van dit boek overtuigd rurbanist. Dit zijn volgens Mitchell mensen die een passie hebben voor het landleven, maar niet van plan zijn om de stad te verlaten. Aardappel of patat, ’t is maar dat het beestje een naam heeft.

Het boek is opgebouwd uit drie delen. In het eerste en meest uitgebreide deel bespreekt Mitchell hoe je stadsboer wordt, al dan niet in een gedeelde tuin, op een verwaarloosd stukje grond of in een wijktuin.

Mitchell, een schrijfster en tuinier uit Londen, laat niets aan het toeval over. De lezer krijgt een stappenplan om van een braakliggend terrein een vrolijk buurttuintje te maken, maar geeft ook praktische info over hoe een irrigatiesysteem opzetten, welke gewassen ideaal zijn voor een wijktuin en hoe je zaadbommen maakt. En nog veel meer. Echt veel, veel meer.

In het tweede deel heeft Mitchell het over hoe je de natuur in de stad kan ontdekken. Ze geeft tips over eetbare planten, maar ook over het herkennen van bloemen en vogels. Ik zie me nog niet meteen kleefkruid op het menu zetten (voor wie culinair avontuurlijker is: de scheutjes stomen en serveren met een klontje boter), maar haar handleiding voor een zelfgemaakt vogelvoederbakje ga ik een keer uitproberen.

In het laatste deel geeft Mitchell tips over het houden van kippen, kwartels, eenden en bijen. Voor mij is dit dan weer te veel van het goede, maar dat kan ook zijn omdat onze tuin écht te klein is voor kippen en ik geen ambities als imker heb. Toch kan ik me voorstellen dat andere stadsbewoners wel geïnspireerd worden door dit hoofdstuk.

Ook lof voor de vertaling. Uitgeverij Fontaine heeft haar best gedaan om af en toe de zeer Angelsaksische info uit te breiden met uitleg over de situatie in Nederland.

Mitchells pleidooi voor meer groen(te) in de stad werkt aanstekelijk. Niet geschikt voor tuiniers op het platteland, maar een bijbel voor de stadsboer (in spe).

4 thoughts on “Boekrecensie: Landleven in de stad

  1. NIet direct iets voor mij dat boek (ik woon niet echt in de stad).
    Hier in Tienen heeft een jonge vrouw na enkele maanden procederen het recht gekregen een bijenkorf te plaatsen in haar stadstuintje in ’t centrum, ’t was haar initieel verboden door het gemeentebestuur .

  2. Jouw ervaringen met je stadstuintje zullen nu en later inspiratie opleveren voor heel veel mensen want vergeet niet dat de meeste stadsmensen een heel kleine stadstuin hebben. Met je blog schrijf je zo een beetje je eigen Landleven In De Stad!
    @Fruitberg: ja, in België is men nog niet echt vooruitstrevend bij de gemeentebesturen. Ook moeten nog veel mensen ingelicht worden over de echte en ingebeelde gevaren van bijen. Anderzijds moet er ook goed nagedacht worden over het plaatsen van een bijenkorf in een stadstuintje; ik ben akkoord dat je dat niet zomaar mag plaatsen.

  3. Ne must read dus, ik onthou het:-)
    Deze stadstuinier heeft deze week weer haar beste beetje voorgezet: sla, munt en kervel gezaaid. Of het een succes wordt, valt nog af te wachten. To be continued dus 😉

    X

    Enneuhm… Ik ben toch vooral blij dat mijn buren géén bijenkorven in hunnen hof hebben staan 🙂

Geef een reactie

