Opgravingen

Een leraar geschiedenis vertelde ooit eens dat mensen leven op de vuiligheid van hun voorouders. Als ik naar onze tuin kijk, kan ik niet anders dan hem gelijk geven. Nou ja, afval van een Romeinse handelaar of middeleeuwse boer heb ik nog niet gevonden. Rotzooi van de moderne mens des te meer.

Een (niet exhaustief) lijstje van dingen die ik tot hier toe in onze tuin vond:

  • plastic wasspelden (hele of halve);archeologie
  • isomo;
  • potscherven (made in china);
  • schelpen (vooral mossels);
  • stukjes plastic verpakking;
  • balpen;
  • plastic varken;
  • bierdopjes;
  • stukjes roofing;
  • baksteengruis;
  • aansteker;
  • kleine tube (lijm?);
  • dierenbotjes;
  • flessendopjes.

Zoals je kan zien, heb ik helaas nog geen schatten ontdekt (hoewel het varkentje in de buurt komt). Een haaientand zou al geweldig zijn, ik ben snel tevreden.

Wat is de grootste schat die jij ooit in je tuin vond?

8 thoughts on “Opgravingen

  1. Bij ons lag er zo ongeveer om de vijf meter een afvalput. Fietsgerief, verfblikken, servies, lege flessen, batterijen… En eens je daarop stuit wil je dat natuurlijk allemaal weg, wij hebben dus dieper en meer gegraven dan ons plan was!

  2. Voor ons was stond er een frietkot. Ja kan hier je schop niet in de grond steken zonder enkele frietvorken boven te halen. Verder hebben de vorige eigenaars een laag grond van 10 cm bovenop de bestaande situatie uitgegooid, zodat tuinpaadjes onder een laagje grond waren verdwenen. Verder ook putten gegraven om bouwafval in te gooien.

  3. Nog niet zo lang geleden werkten de mensen hun afval weg door in de tuin een put te graven en deze put vervolgens dicht te gooien. Vaak ging het om materiaal dat niet vergaat zoals plastiek en glas. Gelukkig zijn er nu ophalingen en containerparken. In tuinen van gekochte huizen kan je dus van alles vinden, soms ook verdwenen speelgoed (zandbakken). Als ik hier iets vind is het meestal verdwenen speelgoed of glas dat in de aangevoerde aarde zat. Meer niet , niet veel soeps dus.

  4. Een blik verroeste nagels, een vork, en verder is het vooral de compostbak waar ik soms na een jaar onze aardappelmesjes in terugvind. Ooit heb ik eens helemaal onderaan in een van de bakken een schroevendraaier teruggevonden die ik al meer dan 5 jaar kwijt was, en ik gebruik die nu nog steeds. Goed materiaal (facom) is dus zijn geld waard.

Geef een reactie

