Hortensia snoeien

Vorig jaar heb ik het helemaal verzuimd, maar dit jaar heb ik braaf onze hortensia gesnoeid. Dat werd ook eens tijd, want deze struik kon wel een verzorgingsbeurt gebruiken!

Wij hebben een Hydrangea macrophylla met platte schermen. Dat is volgens deze website een makkelijke soort. Op dezelfde website vind je ook snoeitips over andere hortensiasoorten.

De hortensia snoeien is eigenlijk niet zo moeilijk. Ik volgde het advies van deze meneer.

Zo zag onze hortensia eruit voor de snoeibeurt.

Zo zag onze hortensia eruit voor de snoeibeurt.

De schaar erin!

De schaar erin!

Allereerst knipte ik een aantal dode en zwakke takken weg (tot aan de grond). Ik had er waarschijnlijk nog iets meer moeten knippen, maar dan bleef er nog maar weinig van onze struik over. Normaal gezien knip je zo’n 20% dode takken weg, maar bij te veel takken mag dat best meer zijn. Bedoeling is dat je de snoeischaar vrij kan manoeuvreren tussen de takken. Dat was bij ons zoals gezegd geen probleem.

Daarna knipte ik de uitgebloeide bloemen van vorig jaar af tot net boven een dikke knop. Je laat best zo’n 2-3 cm over boven de bloemenknop.

Dat ziet er dan zo uit.

Dat ziet er dan zo uit…

...En uiteindelijk zo!

…En uiteindelijk zo!

Geef een reactie

