Wormenbak: poging 1

Zoals jullie eerder al op deze blog konden lezen, ondernam ik enkele weken geleden een eerste poging om een wormenbak op te starten. Poging ja, want er liep een en ander mis. Lieve lezer, leer uit mijn fouten…

Het begon allemaal prima. Ik had een wormenbak die aan alle vereisten voldeed:

  • voldoende gaten in de plastic stapelbakken (met uitzondering van de onderste bak natuurlijk)
  • de bakken waren donker genoeg
  • het deksel had een luchtgaatje (de beestjes ademen graag)
  • de onderste bak had zelfs een kraantje om het percolaat, het vocht dat door de wormen gemaakt wordt en super goed is om je planten mee te bemesten, af te tappen (optioneel)

Ik had een bak gevuld (de tweede als je van de onderste begint te tellen) met een laag stro.

Een eerste laag met stro

Een eerste laag met stro

Op deze laag gooide ik (ongekookt) groenteafval  dat ik eerst in kleine stukjes van maximum 5 centimeter had gesneden. Dat groenteafval bestond vooral uit wortel- en aardappelschillen, paprika- en champignonresten. Afval van ajuin, prei en citrusvruchten maakt je compost zuur, daarom besloot ik om dit voorlopig niet toe te voegen.

Een tweede laag met (ongekookt) groenteafval in kleine stukjes.

Een tweede laag met (ongekookt) groenteafval in kleine stukjes.

Kortom, de wormenbak was er helemaal klaar voor. Enig probleem: ik had nog geen wormen. Regenwormen wel natuurlijk, daarvoor moet ik maar een schepje in de grond steken in onze tuin. Helaas zijn deze niet geschikt als compostworm. Ik moest op zoek gaan naar tijgerwormen: kleine, dunne, roodachtige wormen.

Een compostworm is kleiner, smaller en roder dan een regenworm.

Een compostworm is kleiner, smaller en roder dan een regenworm.

Een tante met donkergroene vingers gaf me de tip om de bak die gevuld was met het groenteafval en de stro gewoon in de tuin te zetten. Voordat je het zelf gaat proberen: dit was uiteindelijk niet zo’n goede tip. Na enkele weken was er nog geen compostworm te zien…En het wordt nog erger.

De gevulde bak met gaten in de tuin: don't try this at home.

De gevulde bak met gaten in de tuin: don’t try this at home.

Ondertussen ontmoette ik tijdens de opening van de Zadenbib, waarover je hier meer kan lezen, een vriendelijke compostmeester die me een zakje tijgerwormen kon bezorgen. Ik was blij dat ik eindelijk van start kon gaan!

De eerste twee dagen leverde de wormenbak al meteen een beetje percolaat. Het bruine vocht dat (verdund!) goede bemesting is voor planten, verzamelde zich in de onderste bak. Een dikke week later gebeurde er niets meer. Wel vond ik in het groenteafval een kolonie vieze, slijmerige naaktslakken.

Onze tuin is vergeven van de naaktslakken...iets wat ik de afgelopen dagen serieus probeerde aan te pakken.

Onze tuin is vergeven van de naaktslakken…iets wat ik de afgelopen dagen serieus probeerde aan te pakken.

Spinnen of wormen vastpakken (met een handschoen, zo stoer ben ik niet) is allemaal prima. Maar als er een dier is waar ik koude rillingen van krijg, zijn het naaktslakken. Nu, het feit dat ik walg van deze beesten is natuurlijk geen reden om ze te verdelgen. Ze hebben ongetwijfeld hun nut voor de natuur, etc.

Erger is dat deze kruiperige wezens ook wel eens een wormpje lusten. (klik – als je een sterke maag hebt) Al schijnt de occasionele slak geen probleem te zijn, een wormenbak vergeven van deze slakken helpt me natuurlijk geen meter verder. Het advies van de compostermeester was dan ook onverbiddelijk: alles eruit en opnieuw beginnen!

Binnenkort kan ik jullie hopelijk vertellen over een iets meer geslaagde poging…

11 thoughts on “Wormenbak: poging 1

    • Haha ja, goed idee 😉
      Werk nu met eco-korrels waardoor de slak in een hoekje kruipt en dood gaat…Ik post hier binnenkort zeker nog andere tips.

  1. Ooit had ik ook een tuin vol naaktslakken. Er hielp maar één ding: ze handmatig één voor één wegnemen, soms tot enkele honderden op een avond. Het heeft geholpen. Mijn tuin is nu in balans. Iemand heeft me eens verteld dat het ook helpt als je ze verzamelt met behulp van een schaar… nogal luguber, maar vermoedelijk wel efficiënt.

  2. Ik meet naaktslakken een huisje aan. Zijn die beesten zodanig van in de war dat ze wegblijven.
    Maar eerlijker is het om te stellen dat ik meestal eco-korrels gebruik (Ecostyle). Vooral rond de hosta’s ben ik er nogal kwistig mee.

  3. Ik heb zeker wel eens een verdwaalde naaktslak in de wormenbak gevonden en ook in de tuin zijn er slakken genoeg te vinden. Maar van enig nadeel op de wormenbak, heb ik geen bewijs. Mijn wormenbak gaat als een trein.
    De slak in het filmpje is nogal bruut inderdaad, maar werkt dit zo bij alle slakken ?? Of is dit een of andere roof-slak ?

    Mijn gevoel bij alle ‘pesten’ in de tuin, is dat het een reactie is op een tuin uit balans. Je kunt dus wel de slakken willen aanpakken, maar raadzamer is misschien om te kijken wat je aan beplanting e.d. kunt veranderen, waardoor alle onderdelen van de tuin elkaar versterken.
    Hoe dit dan zou moeten? Ik denk veel onderzoeken en uitproberen.
    Maar verdelgen klinkt mij nooit als de meest duurzame oplossing.

    Een groene groet,
    Le Compostier

    • Hoi Compostier, bedankt voor je reactie.
      In dit geval ging het niet meer over een verdwaalde slak, maar over een bak overspoeld met slakken. Een enkele slak in de wormenbak kan inderdaad niet zo’n kwaad.
      In de tuin probeer ik de slakkenpopulatie terug te dringen met ecokorrels, gruis van eierschalen en planten die niet (zo) slakkengevoelig zijn.
      Groetjes
      Bie/Groentje

  4. Hoi Groentje, ik vraag me af of die naakstslakken wellicht de compostwormen verjagen? normaal gesproken moet de tip van je tante werken. Of je hebt misschien heel erg arme of zanderige grond?

    Om slakken uit onze Balkonton (moestuin op pootjes met ingebouwd wormencompostvat) te weren heb ik koperdraad om de poten gewikkeld, daar kruipen slakken niet overheen. Er bestaat hier zelfs speciaal kopertape voor, die gaan we waarschijnlijk bij de volgende workshop ‘maak je eigen Balkonton’ erbij leveren. zie http://www.balkonton.nl

    • Op dat moment was onze tuin vergeven van de naaktslakken (en we hebben inderdaad erg zanderige grond). Slecht idee dus. Ondertussen is de wormenbak al een tijdje in werking en blijven de naaktslakken weg van de bakken.
      Leuk, zo’n balkonton!

  5. Ik ben op het moment aan het experimenteren met manieren om tijgerwormen te vangen. Zoals je tante al zei horen ze gewoon in de grond te zitten. En zou je ze moeten kunnen lokken met een bananenschil (onbespoten) , avocadoschil of stukje watermeloen. Natuurlijk met elk ander afval ook, maar deze drie schijnen ze dol op te zijn. Over het afval leg je een natte jutezak of zet je een omgekeerde aardewerken bloempot. Dat staat tenminste allemaal zo beschreven op diverse Internetsites.

    Nu heb ik dus sinds 1 week op diverse plekken in mijn tuin ‘tijgerwormen-vallen’ opgezet in de vorm van een bananenschil met daarover een aardewerken schaal. Tot nu toe alleen naakstslakken gezien. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met andere tips en ervaringen met zelf wormen vangen.

    groet,

    Ireen Laarakker,
    Balkonton

    • Dag Ireen, zou kunnen werken, maar in mijn ervaring trekt het vooral andere dieren aan (lees: slakken). Soms vind je met een beetje geluk tijgerwormen bij het (ver)planten, maar het handigste lijkt me om op zoek te gaan in een composthoop, -vat, of -bak van een buur of vriend. Veel succes gewenst!

Geef een reactie

