Sierui

Vorig jaar kocht ik op de Swanmarket in Rotterdam drie zakjes bollen. ‘Bollen’ en ‘Rotterdam’ in een zin klinkt behoorlijk fout, maar ik heb het natuurlijk over bloembollen, van drie soorten allium om precies te zijn.

Allium of sierui behoort tot de familie van de ui. Ik had er zelf nog nooit van gehoord voordat ik het op dat marktje tegenkwam. En nu de bolgewassen stilaan in bloei komen, kan ik zeggen: ik ben fan!

Allium purple sensation

Allium aflatunense  ‘Purple sensation’

 Allium aflatunense 'Purple Sensation'

Allium aflatunense ‘Purple Sensation’

De sierui ‘Purple Sensation’ heeft een bolvormig scherm met lilaroze tot paarse kleine bloempjes. Enige minpuntje is dat de bladeren van de plant al beginnen te vergelen voordat de bloem helemaal in bloei staat. Wie zich daaraan stoort (ik niet echt), kan de bloem in een vaas zetten, want deze sierui is een prima snijbloem.

Deze allium wordt ongeveer 80-100 cm hoog en staat het liefst in de zon of halfschaduw. De bollen zouden elk jaar nieuwe bloemen geven, zeker als je ze in de herfst of voorjaar bemest. Koeienmest zou het beste werken of speciale bloemenbollenmest.

allium christophii

allium christophii

allium christophii

allium christophii

allium christophii

allium christophii

allium christophii

allium christophii

allium christophii

allium christophii

De meest gefotografeerde bloem van dit moment is zonder twijfel de Allium Christophii. Ik vind de paarse sterbloemen ronduit spectaculair. De plant is niet alleen door mij geliefd, ook de hommels en bijen zijn er verlekkerd op.

Ook deze soort houdt van zon en halfschaduw en wordt gemiddeld 20-50 cm hoog. Deze bloem is ideaal als snijbloem en zelfs droogbloem. Het bolgewas zaait zichzelf uit, maar het is wel 4 tot 5 jaar wachten op nieuwe bloemen…

Allium giganteum

Allium giganteum

Last but not least is er de sierui ‘Giganteum’. Deze bloem kan maar liefst 180 cm hoog worden! Zo hoog is deze bij ons niet geworden, maar het is wel de hoogste van de drie sieruien. Voorlopig doet hij het prima zonder extra steun.

De bloeiperiode loopt van juni tot juli, dus het is nog even in spanning afwachten hoe de bloem eruit zal zien.

Staat er bij jou al een allium in de tuin? Of zijn deze bolgewassen niet aan jou besteed?

5 thoughts on “Sierui

  1. Wat een mooie foto’s !!!
    Mijn ene sierui blijft cavalier seul in mijn boomspiegel. Er zijn een paar zaailingen geweest, maar die overleven de barre omstandigheden niet. Misschien moet ik de natuur een handje toesteken.
    Ben benieuwd naar die reus !!

    • Jammer dat het maar bij 1 allium is gebleven. Misschien verrassen ze je volgend jaar? Of wat koeienmest gaan halen?
      Ik deel zeker nog een foto van de laatste allium zodra die in bloei komt 🙂

  2. Sieruien zijn prachtig en ik zou willen dat ze zich net zo uitzaaien, vermeerderden of zelfs maar bleven zoals meestal in de beschrijvingen staat.
    Mijn Allium christophii’s blijven één, hoogstens twee jaar. Jammer.
    Allium hair en Nectaroscordum siculum subsp. bulgaricum blijven wel jaren staan en zaaien zich goed uit.

Geef een reactie

