Tuin in de stad Parijs

Ook in Parijs is het lente. De stad kleurt geraniumrood en klimopgroen, comme c’est joli! Ik deel graag een paar groene foto’s van mijn blitzbezoek aan de Lichtstad…

De indrukwekkende geveltuin van musée du quai Branly

De indrukwekkende geveltuin van musée du quai Branly

Mocht je van plan zijn om binnenkort een selfie te gaan nemen aan de Eiffeltoren, raad ik je aan om daarna even de hoek om te lopen naar het musée du quai Branly. Dit etnografische museum heeft niet alleen een gigantische (18.000m²!) – en dankzij enorme glazen wanden – verrassend stille tuin, ook de geveltuin is absoluut de moeite.

Een muur van 200 meter lang en 12 meter hoog (volgens Wikipedia) is bedekt met planten, zoals hosta’s, campanula en varens.

Musée du quai Branly

Musée du quai Branly

Een andere tip is de Promenade Plantée, soms ook Coulée Verte genoemd. Dit is een verhoogd park dat aangelegd werd in 1994 op een verlaten negentiende-eeuws spoorwegviaduct. Parijs was daarmee de eerste stad die een verhoogde spoorweg omvormde tot park.

La Promenade Plantée

La Promenade Plantée

Een deel van het traject loopt ongeveer ter hoogte van de derde verdieping doorheen het 12e arrondissement. Er is ook een lager gelegen gedeelte dat tussen huizenblokken klieft.

La promenade plantée

La promenade plantée

Het park loopt nu van de Bastille Opera tot aan de oostgrens en is net geen 5 kilometer lang. Zeker op een zonnige lentedag is dit een fijne wandeling voor veel Parijzenaars en toeristen.

Rozen in la Promenade Plantée

Rozen in la Promenade Plantée

Bordje bij een geveltuin van een restaurant.

Hier tuiniert men!

2 thoughts on “Tuin in de stad Parijs

  1. Parijs doet me vooral denken aan formele parken :-). Ik heb er enkele jaren gewerkt, en ’t is niet direct mijn lievelingsstad, zullen we maar diplomatisch zeggen. Wel een beeld dat ik niet ken, dat je hier toont

Geef een reactie

