(to)Maatjes

Ik heb ontdekt dat ik dit jaar nog niets over onze tomaten heb geschreven. Foei! Tijd voor een stand van zaken:

Tomaat #1

De eerste tomaat in onze tuin kocht ik als een klein plantje in april. Helaas heeft deze kerstomaat de hagelstorm niet overleefd. RIP

Een dag na de storm.

Grote ravage een dag na de storm.

Tomaat #2

Voor mijn laatste verjaardag kreeg ik tomatenzaadjes. Die plantte ik begin mei en wonder boven wonder overleefde dit plantje de storm wel. De plant groeit erg traag, maar ziet er verder gezond uit. Er zijn nog geen bloemetjes te zien.

Een kersttomatenplantje.

Het eerste kerstomatenplantje.

Tomaat #3

Ter compensatie van het ter zielen gegane plantje kocht ik in juni twee tomatenplanten: een kerstomaat en een grote tomaat (welke soort precies ontsnapt me nu). De kerstomatenplant schiet de hoogte in. Voorlopig maakt hij geen bloemetjes aan. De onderste bladeren hadden last van een soort rot en werden snel bruin. Nu lijkt het plantje het beter te doen.

(geen foto)

Tomaat #4 a&b

Op een dag zei deze tomatenplant: ‘Krak!’. Stengel in twee. Ik heb er niets beters op gevonden dan de afgebroken stengel in een glaasje water te zetten en eens te kijken wat er gebeurt.

En kijk, er gebeurde zowaar iets! Bijna twee weken later hingen er witte wortels aan de stengel en zijn er twee (!) tomaatjes beginnen groeien. Vandaag heb ik de stengel in een pot verplant. Hopelijk wordt dit nog wat.

Aan de onderste helft hangt een tomaat.

Aan de onderste helft hangt een tomaat.

Aan het bovenste deel (op de foto nog in een beker water) hangen twee kleine vruchtjes.

Aan het bovenste deel (op de foto nog in een beker water) hangen twee kleine vruchten.

Uit schrik voor een herhaling van het hagelscenario houd ik de tomaten voornamelijk binnen. Vorig jaar was mijn kerstomatenplant erg compact en was het heel gemakkelijk om deze naar binnen te verplaatsen bij slecht weer. Dit jaar zijn de planten vooral heel lang en onstabiel en blijven ze meestal in onze veranda staan.

Geen idee of we nog een deftige oogst van deze planten moeten verwachten. Buiten water geven en af en toe wat dieven weghalen, doe ik er niet veel aan. Een keer heb ik wat percolaat van onze wormenbak gegeven en waarschijnlijk komen ze wat voeding te kort. Toch heb ik meer schrik om ze te veel voeding te geven dan te weinig. Een mens zit raar ineen.

Hoe groeien jouw tomaten? Is dit een raar jaar tomaatgewijs of helemaal niet?

5 thoughts on “(to)Maatjes

  1. Tomaatgewijs vind ik het ook een raar jaar. Mijn planten staan in een serre en toch had ik plots twee planten met de plaag en regelmatig moet ik aangetaste bladeren verwijderen. Nog nooit voorgehad. Door de hitte de afgelopen dagen hingen de planten ’s middags al slap, ook al had ik ze ’s morgens water gegeven en zijn heel wat bloempjes onbevrucht afgevallen. Ook nog nooit meegemaakt.
    Als het je interesseert wil ik je in het najaar wel wat zaden opsturen van laagblijvende struiktomaten die gemakkelijk in pot te kweken zijn.

    • Ben blij te horen dat ik niet alleen sukkel met mijn tomatenplantjes – gedeelde smart etc.
      Super bedankt voor het voorstel in ieder geval, ik stuur je zo meteen een mailtje.

  2. Ik heb geen kas (serre), dus staan mijn tomatenplanten buiten. Ik heb sterke buitenrassen gekozen (een kerstomaatje Tiny Tim, Siberian Egg, de gele Ida Gold en St. Pierre. Ze zijn weinig schimmelgevoelig, dat hadden ze vorig jaar al bewezen.
    Wat ik van dit jaar vind, is dat ze veel later vrucht gaan vormen en rijpen dan vorig jaar. Ondanks het warme voorjaar…
    Maar hopelijk gaan ze bij jou nog produceren; ze worden wel steviger als ze buiten staan.

  3. De kerstomaten (in pot) doen het uitstekend. Ik heb al een rijke oogst gehad and still counting.
    In een prefabserretje staan de grote planten (6 stuks). De bladeren zien er niet uit, maar de planten dragen desalniettemin behoorlijk wat vruchten. Valt al bij al mee, dus, want op moestuinvlak ben ik geen krak.

Geef een reactie

