Nieuwe aanwinsten

Groen dat onze tuin is, heerlijk! Toch miste ik afgelopen weekend plots wat kleur, zeker nu de hortensia geen bloemen geeft en de campanula slechts aarzelend wat paars laat zien.

Tijd dus voor een bezoekje aan het tuincentrum. Daar was het zoeken naar planten die aan deze drie criteria voldeden:

  • paarse, blauwe of witte bloemen
  • minstens 60 cm hoog, want we missen nog een beetje hoogte in onze border
  • winterharde planten

Een vruchtbaar bezoek, want sindsdien fleuren deze bloemen onze tuin op.

aanwinst2Aanwinst nummer 1 zijn twee grote liatris spicata, ook wel lampenpoetser, knopige slangenwortel of prachtkaars genoemd. In het tuincentrum bleek deze plant een ware bijenmagneet, want voor mij een dik pluspunt is.

aanwinst1Aanwinst nummer 2 scoorde ook drie maal en bleek een aantrekkingskracht uit te oefenen op verschillende insecten. Wie goed kijkt, ziet er eentje op de foto. Helaas ben ik de naam van deze plant alweer vergeten. Iemand een idee? Of moet ik daarvoor wat uitzoomen?

aanwinst3

“What’s in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet.”  –
Ja ja Juliet, maar het zou toch plezant zijn de naam van de plant te kennen.

6 thoughts on “Nieuwe aanwinsten

  1. Ik heb me vergist, merk ik bij nader toezicht (en na het opzetten van mijn leesbril). Het betreft hier een Delphinium.
    Mijn vorige reactie mag dus de prullenbak in. 😉

  2. Een Delphinium inderdaad, wel slakkenvraat in ’t oog houden begin van de lente. Ik vermoed dat de planten in jouw tuin voldoende beschut staan zodat je ze niet moet ondersteunen (om te vermijden dat ze omvallen)

    • bedankt voor de tip. De slakkenpopulatie probeer ik permanent onder controle te houden, maar met zo’n regenweer is dat niet zo simpel. Het kan best hard waaien in onze tuin, maar dan vooral in het achterste deel. Onze grote zonnebloem heeft er wat last van.

Geef een reactie

