Spinnen in de tuin

Weetje van de week: in een strak onderhouden tuin zitten gemiddeld zo’n 20% minder spinnen dan in een verwilderde tuin. Dat staat althans in het ledenkrantje van de afdeling Antwerpen stad van Natuurpunt deze week.

Gelukkig heb ik geen spinnenfobie, want onze stadstuin is allesbehalve strak te noemen. En een snelle blik in de tuin bevestigt: het is hier een spinnenparadijs… Geen probleem, alle dieren die hun uitwerpselen binnen de perken kunnen houden, zijn bij ons welkom (kuch rotkatten kuch).

Een dikke, vette kruisspin

Een dikke, vette kruisspin

De meest voorkomende spin in onze tuin en met stip op een de meest fotogenieke is de kruisspin. In zo ongeveer elk hoekje hangt een groot wielweb met in het midden een dikke spin.

Spinnen zijnΒ  nuttige dieren binnen de kringloop van het levenΒ  in de tuin en een goede barometer voor de biodiversiteit van de tuin omdat ze zich te goed doen aan verschillende insecten. Zo draaien ze hun hand niet om voor een wesp tussendoor. Of eigenlijk is dat precies wat ze doen.

Sebastiaan vangt een wesp.

Sebastiaan vangt een wesp.

Ik stond net een prachtig exemplaar te bewonderen, dat ik voor de gemakkelijkheid Sebastiaan zal noemen, toen er een wesp in het web belandde. Voor ik het goed en wel besefte (en de wesp hopelijk ook), had Sebastiaan er een springroll van gemaakt.

Ben ik even blij dat ik geen wesp ben!

Welke spinnen zitten er bij jullie in de tuin?

8 thoughts on “Spinnen in de tuin

  1. Eigenlijk zie ik welhaast niks anders dan kruisspinnen opduiken in onze tuin. En aangezien hier vooral paadjes te vinden zijn, en weinig open vlaktes, is het ’s morgens geraadzaam om eerst eens een rondje met de borstel te doen teneinde niet vol webben te hangen.

  2. Mij zie je ’s ochtends met de arm voor het gezicht in de tuin wandelen, want ook hier hangen ze overal. Momenteel vallen vooral de kruisspinnen op, maar ook veel schorsmarpissa’s, wolfspinnen,.. maar de mooiste is voor mij de tijgerspin.

  3. Met de hand of een stok vooruit de paadjes belopen: dat gaat hier ook zo.
    Ik stel het ramen zemen – mijn grootste hobby ;-( – uit vanwege de talloze spinnen, die tegen het raam hun “pakketjes”zitten te verorberen…

Geef een reactie

