Oost-Indische invasie

Soms vraag ik me af hoe de wereld er zou uitzien, als de mensheid er plots niet meer zou zijn. Het klinkt misschien morbide, maar het is vooral uit nieuwsgierigheid naar hoe snel de planten en dieren de wereld zouden overnemen. Hoe lang zou het duren voordat er planten uit ramen en deuren groeien?

Hoe onze tuin er dan zou uitzien, is eenvoudig in te beelden: overwoekerd door Oost-Indische kers. Ook met aanwezigheid van de mens doet de plant flink zijn best om de wereld  te veroveren.

Voor...

Voor…

Ik ben wel voor groen en niet al te deftige tuinen, maar dit is zelfs naar mijn maatstaven er over. Tijd om in te grijpen. Na wat snoeiwerk zag alles er zo uit:

... en na

… en na

Och ja, daar stonden nog kruiden in potten! De basilicum en oregano staan nu in bloei, de citroenmelisse groeit overal in tuin goed, behalve in de pot zelf en de munt is half verdroogd. Na een kleine verzorgbeurt waar onder andere wormenpercolaat en een lief woordje bij te pas kwam, hopen we nu op het beste.

Wel in blakende gezondheid bleek deze kerel:

opkuisDe onuitroeibare slangenden. Nog stevig gegroeid sinds de eerste keer dat ik de scheuten opmerkte. Als dat maar goed komt.

Snoeiafval

Snoeiafval

En wat doen we dan met de berg Oost-Indisch snoeiafval? Een deel belandde in de wormenbak, een deel in de gft-bak en een deel op ons bord als pestosaus. De mosterd haalde ik op deze blog.

Pesto van Oost-Indische kers

Pesto van Oost-Indische kers

Poepsimpel en heel erg lekker, precies zoals ik mijn eten graag heb.

Als er binnenkort zaadjes komen aan wat er nog overblijft van de plant (oh ja, wees gerust, er staat nog zo veel in de tuin als ik heb weggehaald), zal ik dit recept van Jonge Sla eens uitproberen.

Hoe eet jij Oost-Indische kers het liefst?

8 thoughts on “Oost-Indische invasie

  1. Ik vraag me vaak a hoe mijn tuin er zou uitzien wanneer er 100 jaar niets zou in gebeuren. Van de vaste planten zou niets overblijven denk ik, maar alles zou vol bomen staan, enkele die ik zelf heb geplant, maar ook heel wat berken en esdoorns die ik nu steevast wied :D.

  2. Ik zag ooit een documentaire in dat verband: wat als de mensen niet meer op deze aardkloot zouden rondlopen? Ik herinner me vooral dat het er erg surreëel uitzag en dat de natuur ongelooflijk snel alles overneemt. (Oost-Indische kers heb ik overigens niet gezien toen. 😉 )

  3. Ik heb dit jaar voor de eerste keer Oost-Indische kers gezaaid in de moestuin, met hetzelfde gevolg. Maar momenteel staat er niet zoveel anders op die plek dus laat ik de plant maar doen. Een goeie tip die pesto, ga ik ook eens proberen!

Geef een reactie

