Voorpret

Op zo’n prachtige dag als vandaag gooide ik mijn eerder gemaakte plannen overboord (wie gaat er nu badkamers poetsen en teksten redigeren als de zon eindelijk weer schijnt?) en dook ik met mijn vingers in de aarde. Een cadeautje aan mezelf voor Vrouwendag!

Het werd een dagje planten zaaien. Sommige gingen meteen de tuin in (ajuin, wortelen, warmoes en postelein), andere (peterselie, bieslook, tomaat, litchi tomaat en basilicum) zaaide ik voor in plantenbakjes die ik had verzameld.

Voorzaaien doe ik deze keer in plantenbakjes van vorige tuinaanwinsten.

Voorzaaien doe ik deze keer in plantenbakjes van vorige tuinaanwinsten.

Ik geef eerlijk toe dat ik geen krak ben in voorzaaien. Vorig jaar is het hopeloos mislukt, doordat ik een keer veel te veel water had gegeven en de hele boel langzaam beschimmelde.

Een warm en licht plekje vinden voor de zaailingen is in ons smalle rijhuis ook niet evident – het is hier kiezen tussen warmte of licht. Als rasechte Belg kies is voor het compromis: de eerste dagen vooral warmte en daarna licht licht licht!

Ach, we zien wel. Ik heb in ieder geval een fijne dag gehad buiten en de tuin is weer een stapje dichter bij de lente.

En hoe was jouw dag?

5 thoughts on “Voorpret

  1. De eerste keer dat ik voorzaaide spoelden alle zaadjes weg toen ik water gaf :/ Nu zorg ik dat ik eerst de zaaigrond goed nat maak, dan zaai ik, en als de kiemplantjes water nodig hebben geef ik dat ook met een plantenspuit.
    Hier was de dag ook zonnig, heerlijk, en met een relaxed lentegevoel 🙂

Geef een reactie

