Slakkengang

De (naakt)slak is een van de meest verfoeide dieren onder tuiniers. De glibberige beesten knabbelen aan je (moestuin)planten totdat er in sommige gevallen niets meer over blijft (RIP hosta). Uiteraard heeft de slak zijn nut in de kringloop van je tuin, maar trop is te veel.

Een van de twee slakkenvallen in onze tuin.

Een van de twee slakkenvallen in onze tuin.

Om de slakkenpopulatie in je tuin onder controle te houden, is het nu het beste moment om in actie te schieten. Tegen het einde van deze maand legt een slakkenexemplaar namelijk gemiddeld 400 (!) eitjes. Drie weken later komen de eitjes uit en slechts twee maand later zijn ze al ‘volwassen’ genoeg om zelf voort te planten. Reken maar uit wat dat voor de slakkenbevolking in je tuin betekent…

Een tijdje geleden lijstte ik een paar tips op om slakken uit je tuin te weren en de populatie te verminderen. Nog steeds strooi ik af en toe ecologische slakkenkorrels en vandaag haalde ik een nieuw wapen boven: de slakkenval.

Het lief moest even slikken toen ik een flesje blonde Leffe opofferde aan de verdelging van de (naak)slak. Jammer dat slakken niet verzot zijn op pindakaas, koffie of iets anders smerig – insert smiley face here!

Schol!

4 thoughts on “Slakkengang

  1. Bedankt voor de herinnering. Ik heb tijdens de winter de kippen regelmatig losgelaten in de tuin, hopelijk hebben zij al een deel van de slakken naar binnen gespeeld. Maar ik zal dus ook mijn biervallen in de moestuin een dezer dagen vullen. Maar niet met Leffe, een Jupilerke zal moeten volstaan πŸ™‚

  2. Ik heb vorig jaar een maand lang geduldig de slakken zitten verzamelen. Elke avond een dertigtal. Het hield niet op en mijn bonen waren toch platgevreten. Het was echt niet meer leuk. Toen ik van een collega hoorde dat ze op één seizoen 4000 had verzameld, ging ik op zoek naar ecologische slakkenkorrels. Dat hielp. Brengt de groene slak met bier iets op bij jou? Bij ons zwom er op dag1 een gigantisch opgezwollen beest in (vies!) en daarna (gelukkig) nooit meer iets.

Geef een reactie

