Bessen beschermen tegen vogels

Vorig week wachtte ik nog vol ongeduld op de eerste rijpe frambozen. Nu blijkt dat de merels ook aan het aftellen waren. Helaas waren ze er sneller bij…

Nul frambozen. Zo veel hebben we er toe nu toe gesnoept. Gelukkig hangt de struik nog vol met onrijpe bessen, dus is het nu een kwestie van ze tegen de vliegende dieven te beschermen.

Betrapt!

Betrapt!

Bij de doe-het-zelfzaak in onze buurt kocht ik een net tegen vogels. Het beste is een blauw net, dat goed zichtbaar is voor vogels waardoor ze niet verstrikt raken. Helaas verkocht onze lokale handelaar alleen zwarte netten. We bevestigden hier en daar stroken aluminiumfolie in de hoop dat het de beesten afschrikt.

netHet beste is om het net als een soort kooi rond de bessenstruik te bevestigen, zodat de vogels er niet bij kunnen en de bladeren niet knakken door het net. Wij maakten handig gebruik van ons plantenklimrek, maar om goed te zijn, moeten we nog extra palenΒ Β  plaatsen. Een klusje voor dit najaar. Om het net zo goed mogelijk van de struik weg te houden, plaatste ik stokken met daarop omgekeerde plantenbakjes.

Ook de Japanse wijnbes gaat mee onder het net.

Ook de Japanse wijnbes gaat mee onder het net.

Laat de frambozen maar komen!

Hoe bescherm jij je bessenstruiken tegen vogels? Ben benieuwd naar jullie ervaringen met vogelvraat…

11 thoughts on “Bessen beschermen tegen vogels

  1. Alhoewel de tuin volstaat met fruit heb ik niet te klagen van vogelvraat. Ik heb ooit de bramen beschermd met een zwart net ,maar nadat er een merel in verstrikt raakte en daardoor stierf, ben ik daarmee gestopt.
    Probeer daarom het net zo strak mogelijk op te spannen en let ook op de overschotten onderaan, het was daarin dat de merel verstrikt raakte.
    Het enige dat de vogels hier heel graag verorberen zijn de druiven, maar daarvan heb ik er zoveel dat het helemaal geen probleem is.
    Hopelijk kan je binnenkort smullen van enkele lekkere frambozen!

    • In onze kleine tuin telt elke oogst, dus jammer voor de vogels, maar dit delen we niet πŸ˜‰ Dode vogels willen we natuurlijk niet. Zal proberen om de overschotten onderaan weg te werken, bedankt voor de tip!

  2. Bij onze buren staat een gigantische kersenboom. Die wordt vakkundig geplunderd, en ondertussen hebben de vogels geen tijd om bij ons langs te komen. Ooit hing hier ook een net over de aalbessen, maar twee staartmeesjes geraakten er in verstrikt. Dat gebruiken we nu niet meer. Frambozen lieten ze altijd al hangen, daar zijn het eerder wantsen die de oogst bederven, al blijft er nog genoeg voor ons hoor πŸ™‚

  3. Altijd een dilemma: tolereer je de snoepers of stuur je ze de boom van de buren in πŸ˜‰
    Ik heb ook ooit een net gespannen over de frambozen. Maar, zoals hierboven ook al wordt gemeld: je hoeft maar één keer een dode of halfdode vogel uit het net te hebben moeten peuteren, of je bent genezen. Bij ons was het een merel en nu doe ik niet meer aan netten: ik zie wel.
    Een betere oplossing zag ik in een volkstuin: daar was een “hok” van dicht gaas over de vruchtenstruiken heengebouwd: daar kon geen vogel meer door.

    • Ojee, nu hoop ik echt dat we geen dode vogels zullen vinden. Een hok van gaas, da’s misschien ook nog een idee. Eens bedenken hoe we dat hier kunnen aanpakken, want er zal dan toch ook een soort ‘deurtje’ moeten komen om zelf aan de bessen te kunnen?

  4. Hier ook niet veel last. Ik zie wel dat je afscheiding met de buren vrij laag is. Zal vast gezellig zijn, maar voor een merel ideaal om op te zitten en je frambozen te grazen te nemen.

    Onze schutting is ongeveer 2 meter hoog. Nieuwe stengels laat ik met een flauwe boog richting de bovenkant van de schutting groeien. De merels kunnen zo alleen bij de paar bovenste frambozen. Het grootste deel van de takken met vruchten hangt naar beneden en vormt een redelijk dichte massa waar een merel vrijwel niet in kan.

    Helaas dit jaar voor het eerst wel aardig wat luis erin, maar met wat koud water is dat onder controle te houden.

    Ondertussen snoept de merel wel van de aardbeien die in een pot op tafel staan πŸ™‚

Geef een reactie

