Tuintaken dit najaar

Ik beken: het was even geleden dat ik nog iets in onze tuin gedaan heb. Het moestuinseizoen is stilaan voorbij (al groeien er nog een paar courgettes aan de groot uitgevallen plant, maar ik betwijfel of ze de eerste vrieskou zullen overleven). Toch zijn er een aantal taken om te doen in de tuin dit seizoen. Gelukkig organiseerde het Ecohuis in Antwerpen vandaag een plantenmarkt, zodat de tuinkriebels weer boven kwamen.

Op mijn to do-lijstje voor het najaar staan deze tuintaken:

Bloembollen planten. Ik had me voorgenomen om dit jaar geen bollen meer te planten, omdat er in de tuin ondertussen wel genoeg staan (alliums en blauwe druifjes), maar vandaag gaf het Ecohuis 5 biologische krokusbollen gratis weg (in ruil voor 10 A-kaartpunten). De eerste Belgische biobollen nog wel. Noem me een chauvinist en een opportunist, maar daaraan kan ik niet weerstaan!

bloembol van krokus

Een handjevol krokusbollen.

Voor wie knoflook wil volgend jaar is het trouwens nu het moment om ze te planten!

Vaste planten aanplanten. Ok, veel plek heb ik niet meer in de tuin, maar er is nog een hoekje waar ik niet helemaal tevreden over ben. Dus liet ik me op de plantenmarkt vandaag verleiden door 3 knalpaarse lobelia’s gerardii Vedrariensis. Een nazomerbloeier die van augustus tot oktober in bloei staat.

lobelia's gerardii Vedrariensis

Lobelia gerardii Vedrariensis

De bloempotten opruimen. De dode planten gaan ofwel in de groenbak, de wormenbak of als mulch in de moestuinbak. De grond gaat in zakken en de potten – proper afgewassen – in het rek.

De wormenbak en vijgenboom (en ander vorstgevoelige planten) beschut zetten. Vriestemperaturen doen hen niet veel goed, dus zetten we ze meestal in onze ‘veranda’ (en dat zet ik tussen haken, omdat het meer een hok is dan een echte veranda).

De moestuinbak (en andere blootliggende grond) mulchen. Er staan bijna geen groenten meer in en om tijdens de winter de grond te verzorgen, gaat er een laag mulchmateriaal over. Daarvoor gebruikte ik grasmaaisel, hooi en plantenresten uit eigen tuin.

Ecohuis Antwerpen

De plantenmarkt aan het Ecohuis.

Zaden naar de zadenbib brengen. Ik ben nog bezig met het winnen van zaden van onder andere tomaten en physalis (lampionplant). De zaden van de litchitomaat heb ik vandaag al naar de zadenbib in het Ecohuis gebracht. Een beruchte plant sinds mijn blogbericht, zo blijkt. Leuk om te weten dat de mensen van het Ecohuis mijn blog lezen!

Wat ik zeker niet ga doen, is onze tuin te veel ‘opruimen’. Dode (en holle) stengels en gevallen bladeren zorgen voor een prima plek voor veel insecten om te overwinteren en beschermen tegen de vrieskou.

Wat staat er bij jou dit najaar nog op het programma?

4 thoughts on “Tuintaken dit najaar

  1. De meeste potten blijven bij mij gewoon staan, na de winter zien we wel weer. Vorstgevoelige potplanten staan niet ver van de schuur: als het serieus gaat vriezen, gaan ze de schuur is.
    En verder gaan er nog wat bollen de grond en en dan redt de tuin zichzelf.
    En ik ga lekker over planten en nog veel meer lezen 😉

Geef een reactie

