2 manieren om tomaten te laten narijpen

Dit blogberichtje stond al een tijdje op mijn lijstje. Ik geef toe, het zijn misschien vijgen na Pasen, maar ik wil toch graag mijn ervaring delen met het narijpen van tomaten. Gelukkig bestaat er zoiets als een zoekfunctie op deze blog en ook een aparte pagina met moestuintips, zodat je dit blogstukje kan opduikelen wanneer het écht van pas komt – zo ongeveer rond half september.

Stel je dus voor dat het een zonnige dag is in september. De zomer loopt op zijn laatste benen, maar er hangen nog onrijpe tomaten aan je planten. De kans is klein dat de vruchten nog de kans krijgen om lekker rood en sappig te worden in je tuin. Geen nood, met een weekje geduld kan je ze toch nog in de salade draaien!

Methode 1: pluk de onrijpe tomaten en leg ze op een schaaltje of bord op de vensterbank. Kies daarvoor een zonnig plekje uit. Deze manier werkte bij ons heel goed, op een paar dagen tijd verkleurden de meeste tomaten, een week later waren zelfs de allergroenste tomaten eetbaar geworden.

Een eenvoudige en snelle manier

Voor en na

Methode 2: leg de onrijpe tomaten op een bord bedekt met krantenpapier. Leg een banaan in het midden. Hoe het precies werkt, weet ik niet, maar de banaan geeft stoffen vrij waardoor tomaten sneller rijpen. Je zet het schaaltje best op een niet al te warme plek en laat een beetje ruimte tussen de vruchten.

Voor en na (laat wel iets meer ruimte tussen de tomaten dan op de foto)

Voor en na (laat wel iets meer ruimte tussen de tomaten dan op de eerste foto)

Deze methode werkte iets minder goed bij ons, sommige tomaten werden meteen rot in plaats van rijp. Het zou ook wel kunnen dat het sowieso al niet zo’n sterke exemplaren waren. Voor deze tip moet je ook wel wat meer geduld hebben (of misschien was onze banaan bij de start zelf nog niet rijp genoeg).  Bij deze tomaten zijn er ook een paar tomaten groen gebleven.

Ken jij zelf nog een manier om tomaten te laten narijpen? Laat maar weten, ik ben heel benieuwd!

One thought on “2 manieren om tomaten te laten narijpen

  1. Ergens in de zomer was er een tak van de tomatenplant geknakt. De groene kerstomaten lagen toen gewoon in een bakje. Niet in het donker, ook niet in direct zonlicht. Ze werden langzaam rijp en lekker. Nu heb ik als experiment ook nog tomaatjes laten hangen (wel in bloembakken op een dakterras) en ook die rijpen nog verder aan de plant. Er blijven ook nog groene tomaatjes komen dus enkele ga ik toch laten hangen.De rest ga ik voor de zekerheid deze week nog plukken.

Geef een reactie

