Gedichtendag

Omdat het vandaag Gedichtendag is en Charles Ducal, die zich sinds 2014 Dichter des Vaderlands mocht noemen, vandaag de fakkel doorgeeft aan Laurence Vielle deel ik graag dit gedicht van hem met jullie:

Eden

De haag in bloei houdt om de tuin de wacht.
Ik loop de wildernis in met hark en schoffel.
Zij hangt het wasgoed op. Haar naakte oksels,
holten van herinnering aan de nacht,

de vruchteloze zondeval, de beet die altijd mag.
Zij droogt mijn ondergoed, ik voel geen schaamte.
Wij leven in een staat die God beamen moet,
verdrijving kan alleen door tegenslag.

Want goed en kwaad zijn tot elkander teruggebracht.
De zonde wordt als witgoed uitgehangen.
De draden buigen als vermoeide slangen
door. Zij zingt. Ik werk mijn bedje af.

Uit: Alsof ik er haast ben, verzamelde gedichten 1987-2012, Charles Ducal

2 thoughts on “Gedichtendag

Geef een reactie

