Tuin zonder pesticiden

Velt is deze week een campagne gestart om tegen 2020 alle pesticiden (voor particulier gebruik) uit de winkelrekken te krijgen. Een goede timing, want deze week zou de Europese Commissie stemmen over een verlenging van het gebruik van de glyfosaat, een bestanddeel dat je bijvoorbeeld terugvindt in de ondertussen beruchte onkruidverdelger RoundUp.

Vandaag bleek dat de Europese Commissie de beslissing heeft uitgesteld, omdat er geen meerderheid gevonden is. Belgiรซ zou trouwens voor een verlenging gestemd hebben…Dikke duim omlaag!

Een braakliggend terrein vol heermoes en klaprozen - mooi toch?

Een braakliggend terrein vol heermoes en klaprozen – mooi toch?

Pesticiden worden gelinkt aan hormoonverstoring, wat leidt tot obesitas, verminderde vruchtbaarheid en zelfs autisme, en verontreinigen de waterbodem. Terwijl er genoeg alternatieven zijn om met onkruid en plagen om te gaan.

Eerst en vooral: chillax! Alle planten en dieren hebben hun nut en wat onkruid is voor de een is een lekkere of mooie plant voor de ander.

Ik geef toe dat ik het soms wel moeilijk heb met slakkenvraat of bladluizen. Gelukkig bestaan er nog veel middeltjes waar geen gif bij komt kijken. Check deze tips tegen slakken bijvoorbeeld.

Een rups op de bloemkool (foto van vorig jaar)

Een rups op de bloemkool (foto van vorig jaar)

Ongewenste planten komen vooral boven op plekken waar de aarde bloot ligt. Zorg voor bodembedekkers (maagdenpalm of bosaardbeitjes zijn bijvoorbeeld leuk) of bedek de grond met organisch materiaal of karton (ook wel mulchen genoemd).

Tuinier jij al gifvrij? Vergeet dan niet om de oppervlakte van je tuin in te voeren op de campagnewebsite van Velt. Het is de bedoeling om ecologische tuinen in Vlaanderen en Nederland in kaart te brengen. Mijn bescheiden tuintje van 24mยฒ is er al bij geteld.

11 thoughts on “Tuin zonder pesticiden

  1. Ik ga me ook opgeven! Hier ook geen pesticiden… Kan me soms wel ergeren aan de slakken maar ga het dit jaar eens met eierschalen proberen. Heb er een heleboel bij gehouden de laatste tijd. ๐Ÿ˜‰
    Groetjes,

  2. Deze regering hangt zo zwaar mijn keel uit, ik kan ’t niet meer verdragen om zelfs maar te lezen dat ze alweer een eco en logisch idee naar de prullenmand hebben verwezen… hoe kun je zo kortzichtig blijven??
    In elk geval chapeau voor Velt, ik zal m’n 4 mยฒ ook eens ingeven se ๐Ÿ™‚

  3. Al moet ik toegeven dat ik in een heeeeel ver verleden me ook heb bezondigd aan het gebruik van die smeerlapperij ( ik wist niet beter ), maar ik ben nu blij dat ik de Velt teller weer een behetje kan verhogen. Het belang van alle kleine beetjes ….

Geef een reactie

