Maak je handen vies op Modderdag!

Regenplassen hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen, zo merkte ik sinds ik er zelf 2 heb rondlopen. De regel ‘alleen met regenlaarsjes in de plassen’ wordt hier vaak overschreden en ik heb ook geleerd om me niet druk te maken over vuile broeken en natte sokken. Als het maar plezant is!

modder

Ok, het is niet altijd handig als – ik zeg maar iets – onze oudste op weg naar school voluit in de modder glijdt, maar daaruit worden levenslessen getrokken, zoals ‘bij regenweer gaan we niet over het grasveld, ook al zijn we bijna te laat op school’.

Enfin, we maken er geen punt van dat onze jongens soms wat vuil worden tijdens het spelen. Daarom vind ik het initiatief van de Nederlandse natuurvereniging IVN geweldig. Zij roepen kinderdagverblijven, speelpleinen, kinderboerdijen en scholen op om mee te doen met Modderdag, nu maandag 29 juni – opgelet: sommigen organiseren al activiteiten dit weekend.

Op deze kaart zie je of er ook activiteiten in jouw buurt worden georganiseerd. De meeste acties zijn natuurlijk in Nederland. Niets dichtbij? Doe zelf mee in je tuin, bijvoorbeeld:

  • Laat je kinderen moddersoep maken met een paar potten, water en zand of als je meer plek hebt: installeer een modderkeukentje
  • Maak een blotevoetenpad met een paar bakjes vol blaadjes, modder, keitjes, water, hooi, takjes…
  • Laat ze stempelen met modder (met handen en voeten)
  • Of zet gewoon een emmer modder in je tuin. Je kinderen weten zelf wel wat ze ermee kunnen doen!

Veel plezier!

2 thoughts on “Maak je handen vies op Modderdag!

  1. Modder en kinderen. Op de scouts van de zonen hadden ze na een regenbui een modderglijbaan gemaakt. Toen mijn vrouw de zonen ging afhalen, herkende ze ze niet meer.
    Sommige ouders klagen daar dan over wij vonden dat best grappig. De kledij wel eerst gespoeld in een emmer om de wasmachine te sparen.
    Dus een puik initiatief, die modderdag

Plaats een reactie